Lees hieronder 9 tips voor adverteren in Google (SEA)! Zo kan jij binnenkort bovenaan in Google staan, zonder daar de hoofdprijs voor te betalen!
Tip 1: Zoekwoorden benoemen in advertentieteksten
Schrijf een zo relevant mogelijke tekst voor de zoekwoorden. Dit bepaalt namelijk je kwaliteitsscore. Hoe? Door zoekwoorden te noemen in de advertentietitel, advertentiebeschrijving en je zichtbare URL. In Google Ads kan je de zoekwoord planner raadplegen voor meer inzichten in zoekwoorden.
Tip 2: Unique selling points benoemen in je advertentie
Wat jou onderscheidt van de concurrentie moet je benadrukken in de advertentietekst. Hierdoor zijn de voordelen van jouw product of dienst direct duidelijk wat zorgt voor een hogere kans dat mensen jouw website bezoeken. Je kunt je onderscheiden op een aantal punten, bijvoorbeeld: prijs, kwaliteit, productspecificaties etc.
Tip 3: Call-to-action toevoegen aan je advertentietekst
Een Call-to-action zijn woorden die aansturen tot een bepaalde handeling na het zien van jouw advertentie. Er moet in de advertentie duidelijk staan wat je van de potentiele klant wilt: Offerte aanvragen, bestel nu of download de prijslijst.
Tip 4: Landingspagina optimaliseren
De landingspagina is de pagina waarnaar de advertentie verwijst. Deze moet in lijn zijn met de advertentie en een logisch vervolg zijn op de advertentie. Dit komt dan ook de advertentierelevantie ten goede. Ook moet de landingspagina herkenbaar zijn voor de potentiele klant. Voeg daarom altijd Call-to-actions in die je ook gebruikt in je advertentie.
Tip 5: Relevante extensies toevoegen
Extensies in Google Ads kan gezien worden als aanvullende informatie. Hierdoor wordt het voor mensen nog aantrekkelijker om op jouw advertentie te klikken. Een bijkomend positief effect door extensies toe te voegen is dat jouw advertentieruimte groter wordt. Jouw advertentie wordt prominenter weergegeven dan andere advertenties. Echter heb je geen invloed of jouw extensies getoond worden. Dit beslist Google namelijk.
Aangezien steeds meer mensen via hun smartphone zoeken, moeten hiervoor ook relevante extensies gebruikt worden. De meest relevante extensies voor mobiel zijn locatie-extensies en oproep-extensies. De locatie-extensie geeft jouw locatie weer, waardoor mensen jouw locatie eenvoudig weten te vinden. De oproep-extensie zorgt ervoor dat mensen jou gemakkelijk en direct op kunnen bellen. Er komt dan namelijk een knop met jouw telefoonnummer onder je advertentie.
Tip 6: Zorg dat je de juiste doelen hebt ingesteld
Voordat je begint met adverteren op Google is het van belang dat de meetbaarheid van de advertenties goed is ingericht. Wanneer je gaat adverteren op Google stel je van tevoren doelen op die je wilt bereiken. Dit moet ook in Google Ads verwerkt worden. Op deze manier kan je eenvoudig en overzichtelijk zien wat de resultaten zijn. Je kan dan ook de resultaten beoordelen en zien of je het geïnvesteerde geld hebt terugverdient.
Tip 7: Experimenteer met verschillende advertenties
Door af te wisselen tussen verschillende advertentieteksten en titels kan je testen wat werkt en wat niet. Ook kan je verschillende soorten extensies toevoegen aan je advertenties.
Tip 8: Laat Google Ads jouw advertentie samenstellen
Door middel van een responsieve advertentie kan je Google jouw advertentie laten maken. Jij hoeft alleen delen van de titel in te stellen en Google kiest door middel van het algoritme de beste samenstelling waar het meest op geklikt wordt.
Tip 9: Houdt regelmatig de kwaliteitsscore van jouw Google Ads in de gaten
De kwaliteitsscore van je advertentie is een parameter om te zien hoe je advertenties op Google presteren. De kwaliteitsscore wordt gevormd door de ervaring op de landingspagina, verwachte doorklikratio en de advertentierelevantie. Deze drie elementen zijn inzichtelijk in Google Ads op een schaal van 1 tot 10. Door de kwaliteitsscore te verhogen kan je met een lager bod dan je concurrent hoger staan in de SERP (Search Engine Result Page).
Hoe? De positie in de SERP wordt berekend door de combinatie tussen de kwaliteitsscore en je maximum bod. Wanneer je een hogere kwaliteitsscore hebt, hoef je lager te bieden om de veiling te winnen. Onderstaand is een voorbeeld te zien van een veiling waarbij het laagste bod, de hoogste positie behaald.
Adverteerder | Maximum bod | Kwaliteitsscore | Resultaat | Positie in SERP |
---|---|---|---|---|
Adverteerder 1 | €3,- | 9 | 27 | 1 |
Adverteerder 2 | €4,- | 4 | 16 | 3 |
Adverteerder 3 | €5,- | 5 | 25 | 2 |
Adverteerder 4 | €6,- | 2 | 12 | 4 |