Vanuit deze strategie worden uiteindelijk de middelen gekozen, zoals Social Advertising, Google Ads (SEA) of wellicht zoekmachine optimalisatie (SEO) om hoger in Google te komen. In deze strategievorming komen de volgende aspecten aan bod: bedrijfsdoelstelling en conversieratio’s in kaart brengen, concurrentievoordeel bepalen, doelgroep in kaart brengen, budget afstemmen en vanuit daar de online doelstellingen samen te stellen.
Bedrijfsdoelstellingen en conversieratio’s in kaart brengen
Vanuit je bedrijfsdoelstellingen kunnen diverse online doelstellingen gemaakt worden, denk hierbij bijvoorbeeld aan leads genereren, online zichtbaarheid of conversies. Een voorbeeld is als volgt:
Een autodealer heeft de doelstelling om 100 auto’s per jaar te verkopen. Daarnaast zet deze autodealer gemiddeld 20% van de online aanvragen om naar een verkoop. De online doelstelling zal dan zijn om 500 online aanvragen of leads te verzamelen.
Wat zijn de USP’s van jouw product of dienst?
Allereerst is het belangrijk te bepalen wat de USP’s (Unique Selling Points) van jouw product of dienst zijn. Hierin wordt ook gekeken naar waarom een klant bij jou koopt en niet bij een concurrent. Deze aspecten die jouw product of dienst onderscheiden van de markt moeten benadrukt worden in de online communicatie.
Bepaal de doelgroep
De volgende fase van het vormen van een online strategie is het bepalen van je doelgroep. Oftewel, wie kopen jouw product of nemen jouw dienst af? Het is daarin van belang dat er gekeken wordt naar wie jouw huidige klant is en welke groep zie jij graag als jouw klant. En zitten hier grote verschillen tussen. Deze doelgroepsbepaling is essentieel voor de keuze van de middelen, die in een latere stap aan bod komt.
Budget bepalen
Om een duidelijk uitgangspunt te hebben, moet er vooraf een budget bepaald worden. Of in ieder geval een indicatie. Aan de hand daarvan maken wij de plannen en zetten wij bepaalde middelen wel of niet in. Daarnaast stellen we in overleg vast wat een lead of verkoop nu op het moment kost en waar we heen willen werken. Uiteindelijk wil je namelijk voor alle marketing uitingen niet meer betalen dan je marge die je op je product of dienst hebt.
Online doelstellingen bepalen vanuit je bedrijfsdoelstellingen en ambities
Ieder bedrijf heeft andere ambities en doelstellingen. Elke ambitie en doelstelling vloeit voort uit de bedrijfsdoelstellingen. Het is daarom ook goed om deze helder te hebben, voordat we gaan werken aan de online marketing doelstellingen.
Bepalen welke kanalen en middelen ingezet gaan worden
Al het werk om in kaart te brengen hoe jouw onderneming in elkaar zit komt nu samen: het bepalen van welke kanalen en middelen ingezet gaan worden. Hierbij adviseren wij jouw bedrijf welke middelen zullen leiden tot het realiseren van jouw doelstellingen. Aan elk kanaal worden dan ook harde KPI’s (kritische prestatie indicatoren) gehangen zodat de voortgang gemonitord kan worden. Ook wordt in deze laatste fase gekeken naar de meetbaarheid van deze KPI’s.