Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Kom hoger in Google te staan wanneer jouw klant je zoekt!

Vraag gratis adviesgesprek aan
Home|Onze online marketing diensten|Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd (Search Engine Optimization). Hierbij wordt er gezorgd dat jouw website goed wordt weergegeven wanneer men zoekt in een zoekmachine. Zoekmachine optimalisatie is op te delen in twee delen: op je website (on site SEO) en buiten je website (off site SEO). Zoals de termen al zeggen gaat on site SEO over alles wat er te beheren is op jouw website. Off site SEO omvat alle middelen om je SEO te verbeteren buiten jouw website, zoals linkbuilding.

On site SEO

Onder on site SEO verstaan we alle aanpassingen op SEO gebied wat gedaan kan worden op jouw website. Denk aan de techniek van de website en de content die op jouw website staat.

Website techniek

De websitetechniek is de basisvoorwaarde om goed gevonden te worden in Google. Door Google wordt er meer en meer gefocust op snelheid van de website. Dit is ook te zien in de updates die Google regelmatig doorvoert op het gebied van SEO. Daarnaast dient jouw website ook mobile responsive te zijn. Dit houdt in dat jouw website goed bruikbaar is op mobiele apparaten.

Content

Op het gebied van content is veel te behalen voor je rankings in Google. Naast het gebruik van het regelmatig maken van goede content zijn er een aantal elementen waar je goed op kunt scoren. Bijvoorbeeld door de meta data goed aan te vullen, headings goed te gebruiken en ALT tags toe te voegen bij afbeeldingen.

Meta titel, meta beschrijving en URL

De titel en beschrijving die worden weergegeven in Google zijn van groot belang voor je ranking. De titel en beschrijving dienen daarom aangevuld te worden voor elke pagina. Als je dit niet zelf doet, dan zal Google zelf wat teksten van deze pagina pakken. Bekijk daarnaast ook de URL die de pagina heeft. Is dit een logische URL voor deze pagina? Dit verschilt namelijk per website.

Gebruik ALT tags bij afbeeldingen

Het gebruik van afbeeldingen op je website werkt goed voor Google. Het verlaagt de bouncerate aangezien mensen graag naar afbeeldingen kijken en het verhoogt de interactie met de websitebezoeker. Om SEO technisch goed te scoren, moeten alle afbeeldingen van een goede bestandsnaam en ALT tag voorzien zijn. De robots van Google kunnen jouw afbeelding namelijk niet lezen, maar een ALT tag of bestandsnaam wel.

Gebruik juiste headings (H1, H2, H3)

Op elke pagina in jouw website moeten goede headings staan, welke Google kan indexeren. Dit doe je door gebruik te maken van H1, H2, H3, enzovoort. Hoe logischer jouw pagina is opgebouwd, hoe hoger Google jouw pagina waardeert. Let op dat je belangrijke zoekwoorden ook opneemt in de titel. De eerste titel (H1) is vanzelfsprekend het belangrijkst om jouw ‘keywords’ in te verwerken.

SEO geoptimaliseerde content

Wanneer er duidelijk is op welke zoektermen je gevonden wilt worden, moet er content geschreven worden. Dit kan onder andere in de vorm van nieuws, landingspagina’s of blogs. Hierbij is het van belang dat je zoekwoorden op een goede manier gebruikt . Let op: Google zal het door hebben als je in elke zin je zoekwoord terug laat komen. Een goede balans tussen het gebruik van het keyword en relevantie voor de lezer is belangrijk.

Benieuwd hoe jij meer uit Google kan halen? Neem contact met ons op!

Off site SEO

Het doel van off site SEO is het vergroten van de autoriteit van jouw website. Dit wordt gedaan door het verkrijgen van links van andere websites (linkbuilding).

Deze linken naar een pagina op jouw website. Het gaat hierbij om de kwaliteit van de website waar vandaan gelinkt wordt. Kwaliteit is hierin belangrijker dan kwantiteit. De kwaliteit van deze website wordt gemeten in PA (page authority) en DA (domain authority). Het is dan ook beter om 5 links te krijgen van een website met een hoge kwaliteit dan 50 links van een website met een lage kwaliteit.

Zie het als een spinnenweb, waarbij links naar jouw website leiden vanuit externe websites. Wanneer dit goed staat, vormt zich een steeds groter en beter web.

Gratis adviesgesprek

Ben jij benieuwd hoe een goede vindbaarheid op Google kan bijdragen aan betere resultaten? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan!

Vraag gratis adviesgesprek aan

Bekijk ook onze andere diensten

Google Ads (SEA)

Kom bovenaan in Google te staan met jouw advertenties.

Lees verder

Data verzameling en data analyse

Meet je KPI’s en analyseer deze data goed.

Lees verder

Customer

journey marketing

Breng de gehele klantreis in kaart voordat men overgaat tot aankoop.

Lees verder

Conversie optimalisatie (CRO)

Verhoog het aantal conversies met hetzelfde aantal websitebezoek.

Lees verder